„Niewolnik” to kolejna Singerowska perełka. Przy czym trzeba pamiętać, że Bashevis Singer, ów piewca kultury żydowskiej (z jej tradycją, językiem, dylematami) pisał przez całe życie jeden tekst. Poszczególne utwory są tylko jego różnymi wersjami. W gruncie rzeczy to ciągle ta sama opowieść: o bohaterze rozdartym między wiarą a niewiarą, namiętnościami a Prawem, miłością ludzką a miłością boską.
Tłem jest każdorazowo cały barwny świat Żydów – ukazany na sposób baśniowy, w konwencji realizmu magicznego. Fabułę okrasza refleksja filozoficzno-religijna pod postacią pytań retorycznych, ludowych mądrości, cytatów z świętych ksiąg. Nieodmiennie pozostaję pod urokiem tej prozy.
Tym razem w roli głównej występuje Jakub, 29-letni nauczyciel z Józefowa, zbiegły stamtąd na skutek kozackiego pogromu. Mamy wiek XVII, przedrozbiorowa Polska targana jest rozmaitymi konfliktami (z Chmielnickim, Szwedami etc.). Żydzi egzystują w tych warunkach, jak umieją – modlą się, handlują, służą polskiej szlachcie. Stają się – jak to w historii bywało – ofiarami niesłusznych oskarżeń i aktów okrucieństwa.
Jakub po napaści Kozaków na Józefów traci wszystko i trafia do wioski w górach, gdzie spędza kilka lat jako niewolnik gospodarza Jana Bzika. Tam poznaje jego córkę – Wandę. Żyd-inteligent i chłopka-gojka zapałają do siebie wielką miłością. Burzliwe losy ich uczucia okażą się głównym wątkiem powieści...
Na zachętę przytaczam cytat z książki, będący ilustracją jakże charakterystycznego stylu autora:
"Niebo, góry, doliny, lasy roztopiły się i znikły. Gęsta mgła sunęła po ziemi (...) niebiosa się zapadły jak płócienne ściany namiotu, dotykalne utraciło substancję. Jeżeli tak dużo mogło umknąć oku fizycznemu, o ileż więcej mogło umknąć duchowemu? Każdy człowiek tyle ogarnia, na ile zasługuje. Nieskończone światy, aniołowie, serafiny, wzniosłe budowle i święte rydwany otaczają człowieka, ale on ich nie widzi. Jest bowiem mały, grzeszny i pogrążony w próżnościach ciała".
Notatki z lektury
1) Czas akcji: 2 poł. XVII w.
2) Miejsca: górska wioska, Józefów, Lublin, Pilice (zarządcą majątku szlachcica-hulaki Pilickiego przewrotny Gerszon, potem sam Jakub), Jerozolima.
3) Tło historyczne: powstanie Chmielnickiego, potop szwedzki, działalność Szabtaja Zewiego (Cwi).
4) Główny bohater: Jakub, syn Eliezera, 29-letni Żyd, były nauczyciel w Józefowie, zbiegły stamtąd na skutek kozackiego pogromu. Odtąd, od 4 lat w górach jako niewolnik Jana Bzika, na ziemi hrabiego zarządzanej przez jurnego, zachłannego uzurpującego sobie wszechwładzę rządcę Zagajka.
5) Problematyka: miłość Jakuba i gojki, córki Bzika, Wandy. Na tym tle typowy Singerowski konflikt: prawo Boże (Tora) versus ludzkie uczucia i namiętności.
Tłem jest każdorazowo cały barwny świat Żydów – ukazany na sposób baśniowy, w konwencji realizmu magicznego. Fabułę okrasza refleksja filozoficzno-religijna pod postacią pytań retorycznych, ludowych mądrości, cytatów z świętych ksiąg. Nieodmiennie pozostaję pod urokiem tej prozy.
Tym razem w roli głównej występuje Jakub, 29-letni nauczyciel z Józefowa, zbiegły stamtąd na skutek kozackiego pogromu. Mamy wiek XVII, przedrozbiorowa Polska targana jest rozmaitymi konfliktami (z Chmielnickim, Szwedami etc.). Żydzi egzystują w tych warunkach, jak umieją – modlą się, handlują, służą polskiej szlachcie. Stają się – jak to w historii bywało – ofiarami niesłusznych oskarżeń i aktów okrucieństwa.
Jakub po napaści Kozaków na Józefów traci wszystko i trafia do wioski w górach, gdzie spędza kilka lat jako niewolnik gospodarza Jana Bzika. Tam poznaje jego córkę – Wandę. Żyd-inteligent i chłopka-gojka zapałają do siebie wielką miłością. Burzliwe losy ich uczucia okażą się głównym wątkiem powieści...
Na zachętę przytaczam cytat z książki, będący ilustracją jakże charakterystycznego stylu autora:
"Niebo, góry, doliny, lasy roztopiły się i znikły. Gęsta mgła sunęła po ziemi (...) niebiosa się zapadły jak płócienne ściany namiotu, dotykalne utraciło substancję. Jeżeli tak dużo mogło umknąć oku fizycznemu, o ileż więcej mogło umknąć duchowemu? Każdy człowiek tyle ogarnia, na ile zasługuje. Nieskończone światy, aniołowie, serafiny, wzniosłe budowle i święte rydwany otaczają człowieka, ale on ich nie widzi. Jest bowiem mały, grzeszny i pogrążony w próżnościach ciała".
Notatki z lektury
1) Czas akcji: 2 poł. XVII w.
2) Miejsca: górska wioska, Józefów, Lublin, Pilice (zarządcą majątku szlachcica-hulaki Pilickiego przewrotny Gerszon, potem sam Jakub), Jerozolima.
3) Tło historyczne: powstanie Chmielnickiego, potop szwedzki, działalność Szabtaja Zewiego (Cwi).
4) Główny bohater: Jakub, syn Eliezera, 29-letni Żyd, były nauczyciel w Józefowie, zbiegły stamtąd na skutek kozackiego pogromu. Odtąd, od 4 lat w górach jako niewolnik Jana Bzika, na ziemi hrabiego zarządzanej przez jurnego, zachłannego uzurpującego sobie wszechwładzę rządcę Zagajka.
5) Problematyka: miłość Jakuba i gojki, córki Bzika, Wandy. Na tym tle typowy Singerowski konflikt: prawo Boże (Tora) versus ludzkie uczucia i namiętności.
6) Wydarzenia: Jakub w górach po pogromie kozackim – miłość z Wandą – wykupienie Jakuba przez Żydów i powrót do Józefowa – uprowadzenie Wandy z gór – w Pilicach (Wanda-Sara udaje niemowę, potem umiera przy porodzie) – ucieczka Jakuba z dzieckiem Benjaminem – w epilogu po 20 latach Jakub powraca z Jerozolimy do Polski, by znaleźć grób Sary-Wandy. Wkrótce sam umiera i zostaje pochowany z małżonką, której kości w cudowny sposób wróciły w obręb cmentarza (pierwotnie była jako oszustka-gojka pochowana poza nim). Pośmiertna rehabilitacja.
7) Według jednego z midraszy Bóg przed stworzeniem świata trochę eksperymentował: stworzył pewną liczbę światów, potem je zniszczył i dopiero powołał do istnienia nasz.
8) Miejscowy ksiądz Dudziak wyglądał „jakby go ktoś przeciął na pół, a potem poskładał za pomocą niezliczonych gwoździ”.
9) Ludowe wierzenia i obyczaje: to, co mówi ksiądz miesza się wieśniakom z przeświadczeniami i zwyczajami pogańskimi: południca, dziwożona, opowieść o czarnym żniwiarzu i czarnych żniwach. Jak to u Singera: baśniowość i magia (tu oprócz żydowskiej słowiańska).
10) „Skoro cierpienie wynika z wolnej woli, to dlaczego zwierzęta, które jej nie mają, także cierpią?”
11) „Spali głębokim snem ludzi pozbawionych nadziei”.
12) „Liście spadają z drzewa, ale pozostają gałęzie. Pień nadal ma swoje korzenie”.
8) Miejscowy ksiądz Dudziak wyglądał „jakby go ktoś przeciął na pół, a potem poskładał za pomocą niezliczonych gwoździ”.
9) Ludowe wierzenia i obyczaje: to, co mówi ksiądz miesza się wieśniakom z przeświadczeniami i zwyczajami pogańskimi: południca, dziwożona, opowieść o czarnym żniwiarzu i czarnych żniwach. Jak to u Singera: baśniowość i magia (tu oprócz żydowskiej słowiańska).
10) „Skoro cierpienie wynika z wolnej woli, to dlaczego zwierzęta, które jej nie mają, także cierpią?”
11) „Spali głębokim snem ludzi pozbawionych nadziei”.
12) „Liście spadają z drzewa, ale pozostają gałęzie. Pień nadal ma swoje korzenie”.
